Papin rouva, 1893

(Vastakohtien tasapainoa s. 58–60)

 

Virittelyä

 

Papin rouva on itsenäinen jatko Ahon kahdeksan vuotta aikaisemmin julkaisemalle Papin tytär -romaanille. Aikaisemman kirjan tapahtumista on tämän romaanin alussa kulunut viisi vuotta.

Aikanaan romaania moitittiin mm. siitä, että se antaa vääränlaisen kuvan 1800-luvun lopun ”modernista” suomalaisesta naisesta. Onko kuva vääränlainen? Minkälaista naista Aho mielestänne halusi kuvata Papin rouvassa?

Miksi arvelette, että aikansa naisasianaiset tuomitsivat romaanin jyrkästi?

Romaania pidettiin myös säädyttömänä, koska siinä naimisissa oleva nainen haaveilee toisesta miehestä. Oliko tällainen ajattelu kaksinaismoralismia?

Onko romaani säädytön tämän päivän lukijan näkökulmasta? Miten käsitykset moraalista ovat muuttuneet sadassa vuodessa?

Sydämistyneenä romaaninsa vastaanotosta Aho kirjoitti siihen uuden ironisen lopun, jossa Ellille tarjotaan tilaisuutta jättää miehensä, mutta hän ei loppujen lopuksi haluakaan tehdä sitä vaan jää vapaaehtoisesti Mikon luo (VT s. 59). Olisiko tällainen vaihtoehto ollut itse romaanissa mahdollinen?

 

Keskustelua romaanista

 

Papin rouva on pohjimmiltaan kolmiodraama. Mikä tekee sen poikkeukselliseksi lajinsa edustajaksi? Mitkä perinteisen kolmiodraaman elementit toteutuvat ja mitkä eivät toteudu romaanissa?

Mikä Olavissa vetää Elliä? Miksi kiltti ja kunnollinen Mikko ei kelpaa?

Minkälaiseksi Ellin ja Mikon pappila, Tyynelä, kuvataan? Miten se heijastaa Ellin ja toisaalta Mikon asennetta elämään?

Mikä merkitys on sillä, että Ellillä ja Mikolla ei ole lapsia?

Mikä on Liina-neidin merkitys tarinalle? Miten hän vertautuu Elliin?

Mitä tapahtuu Ellille ja Olaville karjamajalla? Miksi tapahtumat siellä ovat romaanin käännekohta?

Miten Ellin ja Olavin käsitykset rakkaudesta eroavat tosistaan? Mitä Elli haluaa Olavilta ja mitä taas Olavi Elliltä?

Miten kuvittelette, että Ellin ja Mikon elämä jatkuu Olavin lähdön jälkeen? Entä Olavin?

 

Väitteitä

 

Elli on saamaton nahjus, joka on itse syyllinen omaan surkeuteensa.

Elli tekee vääryyttä Mikolle.

Elli on Olaville vain leikkikalu.

Ellin olisi pitänyt lähteä Olavin mukaan.

Olavi on pinnallinen naistennaurattaja.

Mikko on sokea suhteessa ympäröivään maailmaan.

Mikon pitäisi nähdä Ellin pohjaton onnettomuus.